2016. január 2., szombat

Mindennapi kenyerünk - teljes kiőrlésű kenyér



Sokféle kenyeret, pékárut készítek de ez lett a kedvenc, amit legtöbbször varázsolok elő, más más ízesítéssel, formában, bevágással.
Hibrid, teljes kiőrlésű rozskovász és kis élesztő hozzáadásával készül. A fenomenális ízvilágon kívül azért lett kedvenc, mert annyi idő alatt megvan mint egy csak élesztős kenyér de a kovásznak köszönhetően sokkal levegősebb, puhább, finomabb; tovább megőrzi frissességét, mint minden előtésztás, öregtésztás kenyér.




Hozzávalók:

100gr teljes kiőrlésű rozskovász*
300gr teljes kiőrlésű búzaliszt
100gr sima búzaliszt
50gr búzasikér                                                                
Könnyű, levegős bélzet
10gr friss élesztő
2tk só
50gr habtejszín
270ml hideg víz
25gr olaj                                                                  


Először a folyékony,  majd az többi hozzávalót is a kenyérsütő üstjébe mérem, közepes keménységű tésztát dagasztok. sima, fényes, szakadásmentes felületű legyen, de azért legyen tartása.
Kelesztőtálban 1 órát pihent, majd kicsit átnyomkodtam, veknit formáztam, sütőpapírral bélelt, fedeles jénaiba tettem, ahol 50 percet várakozott, ezalatt előmelegítettem a sütőt 230 fokra.
Amikor letelt az 50 perc levettem a fedőt, megszitáltam liszttel, majd hosszában, körülbelül 1 cm mélyen bevágtam (tapétavágó késsel, amit csak erre a célra használok).
Betoltam a forró sütőbe, 30 perc után visszavettem a hőt 200 fokra, levettem a fedőt és további 15 percet sült. Akkor van kész ha kopog az alja. :)


* Rozskovász: sokféle kovászrecept kering, én a legegyszerűbbet választottam, csak liszt és víz, a jokaja útmutatása alapján, Teljes kiőrlésű rozslisztből lett a legerősebb kovászom, már csak ezt használom. Hűtőben tartom, fedeles műanyag dobozban, mikor elveszek belőle, 100 grammot, pótlom 100gr liszt +100gr víz keverékével, 1 órát a pulton hagyom és megy vissza a hűtőbe.
Sokan sütnek csak kovásszal ami csodálatos, a kenyérsütés magasiskolája de nekem és a családnak ez a hibrid verzió lett a kedvencünk. :)

Nikk

17 megjegyzés:

  1. Niki ennek a kenyerednek köszönhetem, hogy rászántam magam a kovász készítésre :) Isteni a kenyered, de lenne kérdésem, hogy ha 1 nap 2 kenyeret készítek akkor a kovász etetést, hogy kell csinálni?

    VálaszTörlés
  2. Ugyan így vagyok vele én is :)
    Ma végre vettem tk. rozslisztet, és meg akarom csinálni a kovász. A legelső kovász mennyiből legyen? Az is 100g víz+100g liszt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. http://jokaja.hu/kovasz-keszitese/ a kérdésedre a választ itt megtalálod, Niki receptjében is ez a link van.
      Lehet rosszul tettem fel a kérdésem, mivel 2 adagot használok fel egyszerre a kovászból, rögtön dupla mennyiséggel kell pótolnom, vagy már "több napos" lépéssel kell megoldani az etetést.

      Törlés
    2. Brigitta ,bár már sok idő eltelt, gondolom megoldottad, én dupla adaggal etetném vissza igen :)

      Törlés
    3. Köszi a választ, bevallom nem :( de 2 nap múlva a második etetést pótoltam és szerencsére nem lett baja :)

      Törlés
  3. Szia Niki! Megsütöttem a kenyeredet kenyérsütőgépbe, szerintem szuper lett... Köszönöm a receptet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Örülök! Ha venne kedved a facebook oldalamon, ez alá a recept alá kommentben betenni a képet, az szuper lenne! Nikk

      Törlés
  4. Niki! A kovász meddig áll el a hűtőben???

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Ha etetve van, gondozva, akkor örökké:) Amikor kiveszel belőle, visszaeteted, így tartod életben.

      Törlés
    2. Rendben, köszönöm. Csak van, hogy jó pár napig nem tudok belőle sütni. De ha odajutok, mindig etetem.

      Törlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Szia Niki! Tudnál abban segíteni hogy a 100 gr kovász CH tartalmát hogy számolom ki? A jokaja szerint lett elkészítve ahogy te is írtad. Lehet buta kérdés, de ez most megakasztott kicsit :)
    Köszi
    Csilla

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szia!
      A kovász mindígfele víz, fele liszt, 100gr víz +100gr liszttel is etetem, tehát 100gr kovász 50gr liszt ch-ja.

      Törlés
    2. Szia Niki!köszi a gyors vàlaszt 😃

      Törlés
  7. Szia Niki! Száraz rozskovásszal lehet csinálni??

    VálaszTörlés
  8. Szia! Biztosan, de annak aktiválásához nem értek, de te biztos igen, szóval ha aktiválod akkor mehet.

    VálaszTörlés
  9. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés