2016. január 22., péntek

Sárgarépás - tökmagos zsemle


100% teljes kiőrlésű lisztből


Több megkeresést kaptam hogy 100% teljes kiőrlésű zsemlét, kiflit, bármit mikor készítek.
Általában a nagyjából 70-30-as aránnyal sütök, a teljes kiőrlésű liszt javára, így lassú felszívódású marad a pékáru de lazább az állaga, mintha csak tk lisztből lenne. Ezen  a jól bevált arányon nem is áll szándékomban változtatni de közkívánatra ezúttal elhagytam a fehér lisztet, búzasikérrel pótoltam, hogy megmaradjon a kellő laza bélzet.
Finom puha zsemlék születtek, reszelt sárgarépával és pirított tökmaggal gazdagítva.





Folyadékként kizárólag tejet használtam, hogy ezzel is segítsem a tk lisztből készült tészta térfogatnövekedését, ez elég nagy mennyiségű gyors ch, így ez a zsemle az IR-es étrendben a reggeli étkezésnél nem ajánlott, vacsorára, kisétkezésre, ebéd részeként viszont tökéletes.


Hozzávalók:


400gr teljes kiőrlésű búzaliszt                                        
100gr búzasikér                                                  
370ml tej*
45gr olaj
20gr friss élesztő
90gr nyers, reszelt sárgarépa
2tk só
50gr enyhén pirított tökmag

tetejére nyers, durvára vágott tökmag



Sima, selymes tésztát dagasztottam, 1-1,5 órát hagytam pihenni, majd kicsit átgyúrtam, 9 egyenlő részre osztottam, így 30ch/db lett, vacsorára elfér még mellette 10 ch valami másból:)
 15 percig hagytam a deszkán, majd formáztam, sütőpapírral letakartam, 30 percig kelesztettem. amikor letelt a fél óra a felső papírt félretettem, jó lesz máskor még, Lefújtam vízzel, megszórtam durvára vágott tökmaggal, ismét lefújtam vízzel a zsemléket és a papírt is, hogy majd gőz képződhessen.
Előmelegített 180 fokos sütőben 25 perc alatt készült el, rácson hagytam kihűlni.

* A folyadék mennyisége mindíg függ a liszt minőségétől és ennél a receptnél a sárgarépa víztartalma is változó lehet.. Kezdjük kevesebbel, majd ha szükséges pótoljuk hogy lágy de nem ragadós, fényes, sima felületű tésztát kapjunk.



Nikk